Oct 9, 2013

32 Den försvunna staden av Jo Salmson

Boken handlar om en pojke och hans farfar som bor i en liten stuga uppe i bergen. Pojken heter Rian och hans farfar heter Gendo. En dag skulle hans farfar gå till hertigens stad för att byta ut saker mot mat för att det inte växte mat på träd. Rian väntade i tre dagar. Då hörde han fotsteg i snön. Han darrade i benen, han trodde att det var en varg. Fast då knackade det på dörren han sa "Kom in" med darrande röst. Det kom in en man med hes röst och glittriga ögon. Då visste Rian att det var en almander. Han blev rädd av skräck. Då sa almandern:
"Var inte rädd, jag ska inte skada dig." Då frågade Rian:
"Vad heter du?"
"Jag heter Elien!" sa almandern
"Men vad gör du här?" sa Rian
"Jag är här för att hitta vår trolldomsbok så att jag kan ta tillbaks almandrarna till världen igen."
"Men den ska finnas nånstans här då?" sa Rian.
"Jag vet vart ert rike är fast mycket av det har försvunnit."
Dom gick ut och Rian visade Elien brunnen. Elien sa:
"Det här kan inte vara vårat rike för att varenda brunn i vår stad var byggd av vita stenar."
Då gick Rian in i stugan och hämtade ett ljus som han täckte med sin hand så att det inte skulle slockna. Han tog tag i brunnrepet och Elien hissade ner honom. Sen sa Rian att han såg en öppning och gick in i den och när den var slut såg han ett stort rum och han såg en kvast som han använde för att ta bort dimman. Han såg en amulett. Det stod saker på den fast han visste inte vad det stod.

Om du vill veta mer om boken så läs den

Boken var spännande!

Haron i 4:an

No comments:

Monstret i natten av Mats Strandberg